måndag 17 januari 2011

Rapport från WC i Finland

På grund av kylan så kördes sprinten i WC för handikappade i Vuokattis skidtunnel. Kul att få prova de första skidtunneln. Termometern visad -17 ute och det beslutades redan på fredagen att förlägga sprinten inne i tunneln. Där var tempen -6 grader. Tunneln är lite flackare än Torsby och även lite rakare. Vi beslutade på fredagen att bara staka utan fästvalla. Det gjorde nog de flesta. Prologen gick bra, Ulf låg före i första uppför och första nedför. Sen kom en sugande slakmota till vändningen. Där gick jag förbi som planerat och stod på för fullt till mål. Ljuset i tunneln är så bra så jag klarar att åka själv. Vi tyckte det gick bra men fick höra att Zebastian som är helt blind slog oss med 3 sekunder. Eftersom han räknar bort 13% av sin tid så var jag säker på att vårt lopp inte skulle räcka.
Det visade sig att Zebben vann prologen överlägset och jag kom in på en 6.e plats. Vi hade gjort ett mycket bra lopp. Hade jag åkt i klassen för rörelsehindrade hade jag varit tvåa.
I semifinalen ställdes vi mot WC-vinnaren 2010 och en helblind tysk. Vi hade även en ryss som vi tog i prolog. Vi hängde inte med den bäste rysen och blev ifattåkt av den andre. Jag hamnade lite för långt efter i vändningen(var inne i väggen och harvade) så i mål var jag ca- 1 sek efter. Det innebar att jag slutade 7:a totalt. På kvällen gjorde Ulf och jag ett A1 pass på 20 km (elljus hela vägen) i -19 grader. Fantastiska spår och vi njöt ändå.
Det blev svensk seger, Zebben vann klart i finalen. Hela

I dag är det -27 och vi stanna nog inne. Det skall bli ca. -10 i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar