måndag 14 juni 2010

Hur tränar man bäst???

Om man skall lägga ner mycken tid och energi på träningen är det viktigt att man tränar så effektivt som möjligt. Jag har haft många funderingar på min egen träning inför Paralympics. Skall man köra mycke distans, intervall, styrka mm. Vi vet att många av de bättre åkarna har höjt kvaliteten på träningen. Enligt press har ex. Marit Björgen minskat på sin intervallträning.
Har just kört ett intervallpass på löpbandet och märker en klar försämring i kapacitet. Nu är jag övertygad om att intervall är oerhört viktig för resultaten. Jag tyckte att jag sakta försämrades under vintern, ändå körde jag en del intervall. Det blev dock mycke skidor med inriktning på teknik och lite lägre pulsnivå. Avstod även en del styrka för att minska i vikt. Jag minskade bara marginellt, något kilo. Har inte mätt konditionen så jag har inga fakta på förbättring eller försämring.
Har inför Göteborgsvarvet sprungit distans för att få vana vid löpningen. Några pass har jag varit uppe på en hög pulsnivå. Tror ändå att den kontinuerliga intervallträninge fattats.
Är övertygad om att man MÅSTE ha 3 intervallpass i veckan. 4x4 är en lämplig form för den kontinuerliga träningen. Grunda med 3 pass och lägg därefter in A2, styrka och distans. Det viktiga under intervallen är att man kommer upp över 90% av max. Det är även viktigt att inte gå för hårt, då kan det slite hårt. Jag skall försöka lägga in ett intervallpass 4x4 varannan dag från nu. Skall försöka följa min utvecklingskurva under tiden.
Nu gäller det att spotta i nävarna och genomföra planen.

1 kommentar:

  1. Hej Håkan,
    Har fått veta om din existens via Hans Säfström och Henrik Emanuelsson. Vi körde samma lopp på Viaredssjon 2011.
    Är du intresserad av att köra Canadensare
    (C-2) med mig? Jag har en del olika alternativ av bade Canadensare och Kajaker. Både Henrik och Hans har berättat för mig om dina handikapp. I tvåmanskanoter kan man ju upphäva ditt handikapp ganska bra. I enmanskajak kan det nog vara en fördel om du har sällskap av en ledsagare, beror naturligtvis på hur starka dina handikapp är. Det finns tyvärr inte så många tävlingar i C-2 och K-2 i veteranklassen men det finns några st. på året man kan köra. Rena handikapptävlingar likt det man har i simning och skidor har man tyvärr inte i kanot. Om jag förstår ditt handikapp rätt så skulle du kunna tävla i C-2 Marathon vanlig klass.

    SvaraRadera