fredag 24 september 2010

Träning ger resultat...

Bevittnade Kretsloppet i Borås från sidan och stöttade Olle i sin debut på så pass lång distans. Han gjorde en enormt fin prestation och man ser att träning ger resultat. Olle har varit flitig och vi har nästan fått hålla tillbaka hans amitioner när det gäller träning.
Det gäller även att se till innehållet i träningen. Vikten av intervall blir allt tydligare. Man bör genomföra 3 intervallpass i veckan för att få en bra utveckling. Jag bestämde för några veckor sedan att försöka få in så många intervallpass jag orkade. Det var lite si och så i början men har lyckats få in bra pass på slutet. Det är slående hur snabbt man märker en uppgång. På passet i går (4x4) märkte jag att det gick betydligt lättare än för en vecka sedan. Det finns inga genvägar utan man måste upp på 90% av maxpuls. Många korta pass på rätt nivå är bättre än ett stentufft pass där man drar på sig mycke mjölksyra.
Man talar mycke om hur många timmars träning man har bakom sig, då räknar man all träning.
Man kanske skulle mäta träningstid man haft där man legat över 90% av maxpuls och räkna den som en del och sedan lägga lågintensiv träning som en del. Mycket att fundera på.
Jag kommer att försöka få in 3-5 intervallpass i veckan och försöka dra slutsatser av min förbättring.
Den sista veckan har jag övertalats att komma ut och ro. Det var 25 år sen jag var aktiv roddare. Rodde åtta i lördags och en motionsfyra i gårkväll. Teknik och balans finns inte riktigt kvar så träningen blir inte helt effektiv. Man är ändå trött efter en timme i båten. Nu närmar sig höstmörkret så det blir nog inte så många fler pass.
Har under sista tiden besvärats av fantomsmärtor, vet inte varför de ökat. Jag har haft fantomsmärtor/känslor under hela tiden men har besvärats mer sista tiden. Det går att genomföra träning men inte så lång tid som jag vill. Blir även trött av smärtorna och jag behöver mer vila och sömn. Hoppas det går tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar