tisdag 14 september 2010

Träningen igång igen..

Nu har jag tränat 2 dagar i rad. Har fått ordning på stumpen, finns bara lite spår kvar av skavsåret. Känner att jag måste vara försiktig i början och undvika fler skavsår. Sprang i dag 40 min på bandet och det kändes bra. Får nog ligga i med många intervallpass framöver. Effektivaste passen för att förbättra kondisen är intervall. Många pass som ej är för hårda eller för långa. Märker tydligt att min kapacitet minskat under våren då jag inte körde mycket intervall. Syreupptagningsförmågan tränas bäst med olika typer av intervaller. Problemet är att lägga sig på rätt intesitet och att antalet intervaller anpassas.
Jag skall försöka genomföra 10 intervallpass under 10 dagar och känna om det känns någon förändring. Perioden kommer när jag känner mig återställd och en helt problemfri stump.
Jag kör då 4x4 intervaller där jag försöker ligga på ca 90% av maxpuls (för mig över 158 slag/min). Enklast att köra på löpband där jag kan se pulsen och reglera fart och lutning.
Har inte helt slagit bort tanken att springa Kretsloppet på lördag, avgör nog på morgonen. Det kan nog bero på hur Ulf vill ha det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar